Dunia

Nenek ini hanya penjual buah dan tertidur apabila bangun dia terkejut melihat buahnya

Nasib buruk menimpa seorang nenek. Menurut seorang wanita,nenek ini menjual buah-buahan di tepi jalan. Semasa menunggu pelanggan,beliau tertidur. Selepas bangun daripda tidur alangkah sedihnya nenek ini, sebahagian buah yang dijualnya hilang bersama-sama dengan plastik bungkus buah. Berikut kisah yang diceritakan oleh fifi dilaman twitter beliau,

Korang kalau lalu Marang tu (area Pulau Kerengga), pergi lah cari gerai buah nenek ni. Kesian sangat dia, tadi lalu nampak nenek ni tertidur dekat meja dia tunggu customer

sempat borak borak tadi dia cerita habis buah dia kena curi sekali dengan beg plastik dia nak letak buah kalau orang nak beli, siap mintak maaf sebab beg plastik kecik sempit nak letak buah besar. Dia tinggal buah buah tu dekat situ tak bawak balik sebab tu kena curi. Bila tanya-

kenapa dia kata “nenek nak jalan pun tak larat dah ni pun nak bawak balik buah buah ni.. jalan kaki pun banyak kali terjatuh..” weh sedih pastu mak i tanya buah timun susu tu manis tak (tembikai susu)? dia jawab “orang kata manis tapi makcik pun tak pernah rasa, nak beli takda duit” –

so rasanya dia tolong jual je buah buah tu. Please, anyone area Marang or turns out lalu jalan tu, pergi la cari gerai makcik ni beli buah dia banyak banyak. Gerai dia tepi pagar Bengkel Pemulihan Kebajikan Marang, Pulau Kerengga.

Jika ada yang nak hulurkan bantuan untuk Nenek boleh DM saya. Thank you.

I beli dragonfruit dengan honey dew manis gila!!

To find her you guys can waze “Bengkel Pemulihan Kebajikan Marang”. Gerai dia tepi jalan / tepi pagar Bengkel Pemulihan tu. Gerai dia mej kecik je. Takda payung apa (Allah macam mana kalau tetiba hujan…) Semoga rezeki nenek mencurah curah Inshaallah

Semoga dengan info ini dapat membantu nenek tersebut. Semoga bermanfaat.

Sumber: fifi

Berikut beberapa hadits yang menerangkan tentang keutamaan menolong dan meringankan beban orang lain:

1.Pada suatu hari Rasululah SAW ditanya oleh sahabat beliau : “Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling dicintai Allah dan apakah perbuatan yang paling dicintai oleh Allah ? Rasulullah SAW menjawab : “Manusia yang paling dicintai oleh Allah adalah manusia yang paling banyak bermanfaat dan berguna bagi manusia yang lain; sedangkan perbuatan yang paling dicintai Allah adalah memberikan kegembiraan kepada orang lain atau menghapuskan kesusahan orang lain, atau melunasi hutang orang yang tidak mampu untuk membayarnya, atau memberi makan kepada mereka yang sedang kelaparan dan jika seseorang itu berjalan untuk menolong orang yang sedang kesusahan itu lebih aku sukai daripada beri’tikaf di masjidku ini selama satu bulan ”
( Hadits riwayat Thabrani ).

2. Setiap gerakan pertolongan merupakan nilai pahala ” Siapa yang menolong saudaranya yang lain maka Allah akan menuliskan baginya tujuh kebaikan bagi setiap langkah yang dilakukannya ” (HR. Thabrani ).

3. Memberikan bantuan juga dapat menolak bala, sebagaimana dinyatakan ” Sedekah itu dapat menolak tujuh puluh pintu bala ” (HR Thabrani ).

4. Pertolongan Allah kepada seseorang juga tergantung dengan pertolongan yang dilakukannya antar manusia. “Sesungguhnya Allah akan menolong seorang hamba-Nya selama hamba itu menolong orang yang lain“. (Hadits muslim, abu daud dan tirmidzi)

5. Lebih hebat lagi, membantu orang yang susah lebih baik daripada ibadah umrah, sebagaimana disebutkan dalam hadits shahih berikut ini: ”Siapa yang berjalan menolong orang yang susah maka Allah akan menurunkan baginya tujuh puluh lima ribu malaikat yang selalu mendoakannya dan dia akan tetap berada dalam rahmat Allah selama dia menolong orang tersebut dan jika telah selesai melakukan pertolongan tersebut, maka Allah akan tuliskan baginya pahala haji dan umrah dan sesiapa yang mengunjungi orang yang sakit maka Allah akan melindunginya dengan tujuh puluh lima ribu malaikat dan tidaklah dia mengangkat kakinya melainkan akan dituliskan Allah baginya satu kebaikan, dan tidaklah dia meletakkan tapak kakinya untuk berjalan melainkan Allah angkatkan daripadanya, Allah akan ampunkan baginya satu kesalahan dan tinggikan kedudukannya satu derajat sampai dia duduk disamping orang sakit, dan dia akan tetap mendapat rahmat sampai dia kembali ke rumahnya ” (HR Thabrani ).

6. Memberikan bantuan juga dapat memadamkan kemarahan Tuhan, perhatikan hadits berikut ini: “Sesungguhnya sedekah yang sembunyi-sembunyi akan memadamkan kemarahan Allah, dan setiap perbuatan baik akan mencegah keburukan dan silaturrahmi itu akan menambah umur dan menghilangkan kefaqiran dan itu lebih baik daripada membaca laa haula wa laa quwwata illaa billah padahal dengan membacanya saja akan mendapat perbendaharaan surga dan dengan berbuat baik itu juga dapat menyembuhkan penyakit dan menghilangkan kegelisahan ”
(HR. Thabrani ).

7. Menolong orang lain juga dapat mengampuni dosa. “Siapa yang berjalan untuk membantusaudaranya sesama muslim maka Allah akan menuliskan baginya suatu kebaikan dari tiap langkah kakinya sampai dia pulang dari menolong orang tersebut. Jika dia telah selesai dari menolong saudaranya tersebut, maka dia telah keluar dari segala dosa-dosanya bagaikan dia dilahirkan oleh ibunya, dan jika dia ditimpa kecelakaan (akibat menolong orang tersebut) maka dia akan dimasukkan ke dalam surga tanpa hisab ” (HR. Abu Ya’la ).

8. Allah SWT akan memberikan pelayanan surga kepada orang yang menolong meringankan beban hidup orang lain. Perhatikan hadits berikut ini: ”Sesiapa yang bersikap ramah kepada orang lain dan meringankan beban hidupnya baik sedikit maupun banyak maka kewajiban bagi Allah untuk memberikan kepadanya pelayanan dengan pelayanan surga ” (HR Thabrani ).

9. Orang yang menolong orang yang sakit laksana berada dalam taman surga, seperti dinyatakan oleh hadits: “Siapa yang mengunjungi seseorang yang lain maka dia mendapatkan rahmat Allah dan siapa yang mengunjungi orang yang sakit maka dia seperti berada di dalam taman-taman (raudhah) surga ” (HR Thabrani ).

10. Membantu orang lain juga merupakan ibadah shalat dan sedekah, sebagaimana dalam hadtis disebutkan :” Amar Makruf dan mencegah kemungkaran yang kamu lakukan adalah shalat.Menolong orang yang susah juga merupakan shalat. Perbuatan menyingkirkan sampah dari jalan juga shalat dan setiap langkah yang engkau lakukan menuju tempat shalat juga merupakan shalat ” (HR. Ibnu Khuzaimah ) – nurisaomar Via  realmerah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *