Connect with us

Dunia

“Kemtian pnagih yg dicemburui”. Banyaknya kesempatan yg diberiNya kpd Ali di pengakhiran hayatnya

Published

on

Foto sekadar hiasan. Perkongsian lelaki ini mengenai kenalan terdekatnya yang meninggal dalam keadaan yang sungguh baik. Walaupun dirinya adalah penagih dan penghidap A1DS.

Kehidupan lelaki ini yang semakin teruk semenjak kelahiran anak ke2 hingga terjerumus menjadi penagih. Keluar masuk pusat hingga isterinya memohon cerrai.

Beberapa hari sebelum kemtiannya, lelaki ini mula mendapat ‘petanda’. Ikuti perkongsian yang memilukan di bawah.

Cerita dari tajuk ni sebenarnya memberi kesan mendalam untuk aku. Ini kisah benar yang betul-betul jadi diantara orang terdekat dengan aku.

Aku gelarkan dia ni Ali. Ali ni dah berkahwin dengan Lia dan dikurniakan 2 orang anak lelaki. Masa tahun 2003, lahir anak sulung mereka. Hidup diaorang bahagia sangat. Hidup nampak senang, pakaian anak pun semua branded.

Masuk umur anak dia dalam 3-4 tahun, Ali terjebak dengan dadah. Lepas lahir anak kedua, Ali makin teruk. Kerja berhenti, kerja berhenti. Keluarga dah tak bahagia macam dulu. Anak-anak terabai. Ali dah start kena tangkap dan masuk pusat serenti.

Tahun 2013, Lia minta cerai kat Ali. Masa tu Ali kat dalam pusat serenti lagi. Ali ni walaupun dia ni penagih dadah, tapi dia seorang yang sangat jaga adab, akhlak dengan orang sekeliling dia.

Dia ni rajin sangat kat rumah. Masa dia tinggal duduk sama dengan mertua dia, bila hari cuti je dia mesti bangun awal lepastu terus sapu & bakar sampah. Kemas dalam rumah apa yang patut. Dia memang rajin. Dengan orang-orang terdekat dia baik je. Tak pernah aku dengar dia mengata orang ke apa. Muka dia sentiasa senyum je tengok orang.

Satu lagi yang aku perasan, dia kalau berjalan mesti tundukkan kepala. Tak tengok depan. Maksud aku ni bukan lah dia tak tengok depan terus sampai jatuh langgar dinding. Bukan gitu lah. Dia macam seorang yang humble macam tu.

Sebulan yang lepas, Allah dah ambik Ali sebab organ dalaman dia semua dah tak berfungsi. Dia ada Aids.

Kau nak tahu macam mana kemtian dia? Aku ni tak habis asyik fikir je apa sebab rezeki Ali dapat mti macam tu. Hmm

2 minggu sebelum kemtian Ali, kesihatan Ali dah merosot. Ali cakap dengan Mak dia yang dia mimpi anak-anak dia mti lemas. Dia kata dia nak pergi tengok anak-anak dia kat rumah bekas mertua dia.

Ali redah pergi rumah bekas mertua dia naik motor buruk, tak pakai helmet. Jauh kau tahu. Lebih 40km. Ali nekad nak pergi tengok anak-anak dia. Ali sebenarnya dah 2-3 tahun juga tak datang rumah bekas mertua dia lepas Lia kahwin baru. Biasa cuti sekolah, anak-anak dia yang datang rumah Mak Ali ni.

Ok sambung tadi. Masa Ali jumpa anak-anak dia, Ali nangis peluk-peluk anak dia minta maaf sebab tak jadi ayah yang baik. 2 malam Ali tidur rumah bekas mertua dia sebab dia nak tidur dengan anak-anak dia. (Lia dah duduk rumah lain ikut laki dia. Dekat-dekat situ jugak)

Masa kat rumah bekas mertua tu pun Ali sakit. Anak dia bawa pergi klinik. Anak dia yang uruskan mandi, makan minum dia. Masa kat sana tu, Ali sempat minta maaf dengan bekas mertua dia, bekas ipar-ipar dia dan kat Lia sekali. Ali sempat jadi imam buat kali pertama dan terakhir masa solat dengan anak dia.

2 hari lepas Ali balik dari rumah bekas mertua tu, Ali kena tahan wad. Anak sulung dia yang jaga kat hospital. 3 hari Ali kat wad dan boleh balik.

Lebih kurang 8 hari lepas keluar dari wad tu, Ali meninggal. Tapi cerita sebelum dia meninggal tu, Ya Allah cemburunya aku rasa. Mak dia cerita sendiri kat aku malam sebelum Ali meninggal, Ali tak dapat tidur.

Ali cakap kat Mak dia kenapa rumah dia ramai orang datang sedangkan tak ada pun sesiapa kat rumah melainkan 2-3 orang adik beradik dia yang memang tinggal situ. Masa lepas Subuh pagi tu, Ali panggil Mak dia. Ali baring kat riba Mak dia.

Ali minta Mak dia ajarkan lah apa-apa. Sebab Ali kata dia macam dah tak ingat apa-apa. Ali kata mata dia dah kabur. Nafas dia pun masa tu dah laju. Mak Ali ajarkan dia mengucap. Ali ikut beberapa kali. Mak Ali sempat cakap kat Ali yang Mak dia memang ampunkan segala d0sa-d0sa dia. Ali sempat ucap terima kasih kat Mak dia.

Pukul 7 pagi, Ali nampak macam dah nazak tapi masih boleh bercakap jelas. Ali minta hantarkan pergi klinik. Dalam kereta, Ali masih bercakap, masih mengucap. Masa kat klinik tengah terima rawatan, Ali terserempak dengan kawan dia. Ali masih sempat berbual & minta maaf kat kawan dia kalau-kalau dia ada buat salah.

Lepas kawan Ali keluar dari bilik rawatan, doktor terus panggil semua waris Ali masuk bilik untuk menghadap Ali yang tengah nazak. Mak Ali ajarkan lagi dia mengucap. Masa tu mata Ali dah ke atas je, mulut masih boleh ikut mengucap. Tapi badan semua dah tak boleh gerak. Tak berapa minit lepas tu, Allah dah ambik Ali.

Anak-anak dia sedih sangat masa tu. Menangis tak berhenti. Anak-anak dia lah yang solatkan jnazah Ali, angkat jnazah, teman jnazah dalam van dan angkat sampai masukkan dalam liang lahad. Walaupun diaorang tak pernah rasa membesar dengan Ayah, tak rasa nafkah dari Ayah tapi diaorang tahu yang Ayah dia memang seorang yang baik.

Ikut pada cerita yang Mak Ali sendiri bagitahu kat aku, sejak Ali kurang sihat ni, Ali ada jumpa jiran-jiran dia minta maaf. Ali sempat call adik beradik dia yang duduk jauh untuk minta maaf juga.

Ya Allah. Nak menangis rasa masa aku dengar cerita dari Mak dia ni. Sebak weh! Banyaknya kesempatan yang Allah bagi kat Ali di pengakhiran hayatnya. Sempat minta maaf dengan ramai orang sekeliling dia. Walaupun masa hidup dia, dia nampak hina sampah masyarakat. Tapi siapalah kita nak membenci dan mengeji sesama manusia kan?

Aku tak tahu lah macam mana hubungan Ali dengan Pencipta. Itu rahsia Ali dengan Allah. Tapi yang aku nampak, hubungan dia sesama manusia memang baik. Pergi dia pun dengan pengakhiran yang baik. Husnul Khotimah ke ni namanya?

Wallahualam.

Sumber – LM_ (Bukan nama sebenar) via IIUMC

Siapalah kita hendak menghukum manusia lain. Sedangkan si penagih pun mendapat pengkhiran yang sangat baik. Allah itu maha pengampun. Andai kata ada melakukan perkara yang tidak elok, pohonlah keampunanNya.

Moga roh Ali dicucuri rahmat dan ditempaktkan dikalangan orang beriman. Kongsikan, semoga menjadi pengajaran buat kita yang masih hidup..

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dunia

Anda Masih Ingat Dengan Penyanyi Tegar, Ini Yang Berlaku Padanya Sekarang!

Published

on

By

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang, mungkin  anda masih familiar dengan lirik lagu tersebut.

Kalau pengamen cilik Tegar? masih ingat gak ?
Namanya melejit beberapa tahun yang lalu.

Bahkan ia diundang tampil ke beberapa acara reality show.

Lewat lagu fenomenal yang berjudul aku yang dulu bukanlah yang sekarang, Tegar menjadi viral seketika.
Bahkan Tegar mewujudkan mimpi yang sama dalam lirik lagunya, yaitu masuk ke dapur rekaman.
Penasaran gak gimana kabarnya sekarang ?

1. Tambah Ganteng

Saat Tegar pertama kali terkenal, dirinya masih bocah lucu dengan ukulelenya.

Nah sekarang Tegar udah beranjak dewasa loh

Ya, di umurnya yang  16 tahun, Tegar tumbuh jadi remaja ganteng dan kece.

Artikel ini telah tayang di tribunmanado.co.id dengan judul Ingat Tegar si Pengamen Cilik ? Gak Nyangka Begini Kabarnya Sekarang, -tribunnews

Continue Reading

Dunia

15 Aksi-Aksi Tidur Di Tempat Awam Yang Paling Menggelikan Hati

Published

on

By

Tidur merupakan suatu perkara yang penting dalam kehidupan. Namun demikian, atas pelbagai faktor, ramai orang sekarang yang tidak ‘mampu’ untuk mendapatkan waktu tidur dengan secukupnya.

Jadi, bagi mengantikan waktu tidur malam mereka yang tidak mencukupi itu, rata-ratanya ‘terpaksa’ untuk ‘power nap’ seketika di mana-mana akibat kepenatan. Tidak kisahlah sama ada tidur di tempat kerja ataupun di dalam kelas, gaya-gaya tidur di bawah ini memang menghiburkan sekali.

#1. Bagaimana dia boleh sampai tertidur di atas rak?

#2. Kawan Sekerja Siap Buat ‘Pondok-Pondok’ untuk dia.

#3. Suatu hari pasti dia berbangga ada gambar kenangan bersama Obama Barrack.

#4. Apabila anda sudah tidak larat sangat dengan kerja yang bertimbun.


#5. Apabila tidur di mana-mana pun jadi.

#6. Tak kisah lah tidur macam mana sekalipun, janji dapat tidur.

#7. Ni dah tahap mengantuk betul ni.

#8. Jangan tak sedar pula bila dah sampai di penghujung.

#9. Selebriti pun terasa letih juga.

#10. Masa ‘Academy Awards‘ pun boleh tertidur.

#11. Tengah ditemubual untuk TV Shows pun boleh tertidur.

#12. Empuk sangat tilam itu, sampai terlena.

#13. Pasti sedang berada dalam minggu peperiksaan.

#14. Tak kisah dah apa yang berlaku pun, dah mengantuk sangat.

#15. Mungkin tempat tidur paling selesa bagi dia pada masa itu.

#16. Silap hari bulan, esok sudah berada di tempat lain.

#17. Dah dibuai mimpi.

#18. Janji aku dapat tidur.

#19. Sedang bermimpi jadi penari balet kah?

#20. Dapat bersandar di tiang ni pun jadi lah.

#21. Dah mengantuk sangat ni.

#22. Apabila terlupa siapa di sebelahnya. Boleh terus tertidur.

#23. Memang habis selesa dah ni.

#24. Apabila tidur terlalu nyenyak.

#25. Alolo comelnya, Santa dan bayi.

Bonus: baby dan neneknya.

Tempat mana yang anda atau kawan-kawan anda pernah terlelap tidur? Apakah posisi tidur yang pelik anda dan kawan anda pernah buat? Boleh kongsikan pandangan anda di dalam ruangan komen. – Taiko.fun

Continue Reading

Dunia

14 Gambar Aksi ‘Superhero’ Yang Sempat Dirakamkan Oleh Lensa Kamera

Published

on

By

kadang-kadang wira sebenar bukan Superman atau Kapten Amerika tetapi orang biasa yang kita lihat setiap hari.

Kalini kami telah mengumpul beberapa gambar yang membuktikan bahawa hero yang sebenarnya berada di sekeliling kita.

#1. Mempunyai risiko yang amat tinggi.


#2. Tidak kisah apa yang berlaku di sekeliling anda, hadiah tetap hadiah.


#3. Benda yang sangat penting pada saat-saat ini.


#4. Lelaki ini memberi amaran kepada orang ramai tentang kehadiran polis di situ.


#5. Dah boring sangat nak buat macam mana.


#6. Menakjubkan. Meskipun tinggi melangit, pizza ini tidak jatuh.


#7. Jangan risau saya dah berlatih banyak kali.


#8. Lelaki 80 tahun ini mereka kereta api untuk membawa anjing-anjingnya bersia-siar.


#9. Pasti anda tertanya-tanya bagaimana mereka melakukannya.


#10. Penghantaran mesti sampai walau macam mana pun cuaca.


#11. Terlebih prihatin.


#12. Proses mencipta rekod sedang dijalankan.


#13. Terima kasih kepada siapa yang menulis nota ini.


#14. Ayah memang sentiasa menjadi hero kepada anak-anaknya.

Continue Reading

Trending