Connect with us

Dunia

Jurukimpal Bawah Air Wanita Yang Pertama Di Malaysia Bukan Calang-calang Wanita

Published

on

Mengikut laman web kejuruteraan, kimpalan bawah air adalah antara pekerjaan paling berbahaya di dunia kerana ia melibatkan kerja dalam persekitaran yang dalam dan berisiko dengan penglihatan minimum.

Memetik laporan NST, antara tanggungjawab pengimpal bawah air ialah membaiki kapal, empangan, talian paip, pelantar minyak dan habitat sub-laut.

Pekerjaan ini mungkin kelihatan terlalu sukar bagi seorang wanita tetapi Nur Izzati telah membuktikan jantina bukan penghalang.

Nur Izzati, atau dikenali sebagai Athirah dalam keluarganya, adalah yang kedua daripada empat adik-beradik. Dia dibesarkan di Kampung Kuala Sungai Rambutan, Rantau Panjang di daerah Selama, Perak.

Ketika kecil, Nur Izzati tidak suka bermain dengan anak patung dan lebih gemar bermain permainan lelaki. Semasa berada di sekolah rendah, cita-citanya adalah untuk menjadi seorang askar.

Impian Nur Izzati untuk menceburi kerjaya kimpalan bawah air bermula ketika dia seorang pelajar di Kolej Vokasional Taiping di Kamunting, Taiping, Perak. Dia adalah satu-satunya pelajar wanita yang mempelajari bidang kimpalan di sana pada tahun 2013.

“Saya tidak tahu tentang kimpalan ketika saya mendaftar untuk kursus ini. Saya hanya mahu mencuba sesuatu yang baru,” katanya.

“Apabila saya berada di tahun akhir pengajian, saya masih tidak pasti apa yang saya mahu lakukan selepas tamat belajar. Tetapi ia berubah selepas saya melawat Pusat Latihan Weldzone semasa lawatan lapangan.”

Terletak di Seri Manjung, Perak, Pusat Latihan Weldzone menawarkan kursus menyelam komersial serta kimpalan bawah air dan pemotongan bawah air.

Nur Izzati menamatkan kursus kimpalan bawah air di pusat itu setahun yang lalu. Selain menjadi pengimpal bawah air, dia adalah pembantu pengajar di pusat itu di mana semua muridnya adalah lelaki.

Kerja kimpalan bawah air Nur Izzati yang terakhir adalah memasang jaring obor-obor di Teluk Rubiah di Manjung, Perak.

“Selain kemahiran, kimpalan bawah air memerlukan kekuatan dari segi fizikal dan mental kerana tugas itu sangat sukar dan berisiko. Semasa mendapat pekerjaan, anda perlu berjaga-jaga dengan persekitaran dan keselamatan anda.

“Tetapi kesukaran itu sebenarnya mendorong saya untuk memperbaiki diri saya. Ia telah mengajar saya bahawa saya boleh melakukan apa-apa sahaja jika saya percaya saya boleh. Jantina bukanlah satu masalah,” katanya.

Sumber: toodia

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dunia

Anda Masih Ingat Dengan Penyanyi Tegar, Ini Yang Berlaku Padanya Sekarang!

Published

on

By

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang, mungkin  anda masih familiar dengan lirik lagu tersebut.

Kalau pengamen cilik Tegar? masih ingat gak ?
Namanya melejit beberapa tahun yang lalu.

Bahkan ia diundang tampil ke beberapa acara reality show.

Lewat lagu fenomenal yang berjudul aku yang dulu bukanlah yang sekarang, Tegar menjadi viral seketika.
Bahkan Tegar mewujudkan mimpi yang sama dalam lirik lagunya, yaitu masuk ke dapur rekaman.
Penasaran gak gimana kabarnya sekarang ?

1. Tambah Ganteng

Saat Tegar pertama kali terkenal, dirinya masih bocah lucu dengan ukulelenya.

Nah sekarang Tegar udah beranjak dewasa loh

Ya, di umurnya yang  16 tahun, Tegar tumbuh jadi remaja ganteng dan kece.

Artikel ini telah tayang di tribunmanado.co.id dengan judul Ingat Tegar si Pengamen Cilik ? Gak Nyangka Begini Kabarnya Sekarang, -tribunnews

Continue Reading

Dunia

15 Aksi-Aksi Tidur Di Tempat Awam Yang Paling Menggelikan Hati

Published

on

By

Tidur merupakan suatu perkara yang penting dalam kehidupan. Namun demikian, atas pelbagai faktor, ramai orang sekarang yang tidak ‘mampu’ untuk mendapatkan waktu tidur dengan secukupnya.

Jadi, bagi mengantikan waktu tidur malam mereka yang tidak mencukupi itu, rata-ratanya ‘terpaksa’ untuk ‘power nap’ seketika di mana-mana akibat kepenatan. Tidak kisahlah sama ada tidur di tempat kerja ataupun di dalam kelas, gaya-gaya tidur di bawah ini memang menghiburkan sekali.

#1. Bagaimana dia boleh sampai tertidur di atas rak?

#2. Kawan Sekerja Siap Buat ‘Pondok-Pondok’ untuk dia.

#3. Suatu hari pasti dia berbangga ada gambar kenangan bersama Obama Barrack.

#4. Apabila anda sudah tidak larat sangat dengan kerja yang bertimbun.


#5. Apabila tidur di mana-mana pun jadi.

#6. Tak kisah lah tidur macam mana sekalipun, janji dapat tidur.

#7. Ni dah tahap mengantuk betul ni.

#8. Jangan tak sedar pula bila dah sampai di penghujung.

#9. Selebriti pun terasa letih juga.

#10. Masa ‘Academy Awards‘ pun boleh tertidur.

#11. Tengah ditemubual untuk TV Shows pun boleh tertidur.

#12. Empuk sangat tilam itu, sampai terlena.

#13. Pasti sedang berada dalam minggu peperiksaan.

#14. Tak kisah dah apa yang berlaku pun, dah mengantuk sangat.

#15. Mungkin tempat tidur paling selesa bagi dia pada masa itu.

#16. Silap hari bulan, esok sudah berada di tempat lain.

#17. Dah dibuai mimpi.

#18. Janji aku dapat tidur.

#19. Sedang bermimpi jadi penari balet kah?

#20. Dapat bersandar di tiang ni pun jadi lah.

#21. Dah mengantuk sangat ni.

#22. Apabila terlupa siapa di sebelahnya. Boleh terus tertidur.

#23. Memang habis selesa dah ni.

#24. Apabila tidur terlalu nyenyak.

#25. Alolo comelnya, Santa dan bayi.

Bonus: baby dan neneknya.

Tempat mana yang anda atau kawan-kawan anda pernah terlelap tidur? Apakah posisi tidur yang pelik anda dan kawan anda pernah buat? Boleh kongsikan pandangan anda di dalam ruangan komen. – Taiko.fun

Continue Reading

Dunia

14 Gambar Aksi ‘Superhero’ Yang Sempat Dirakamkan Oleh Lensa Kamera

Published

on

By

kadang-kadang wira sebenar bukan Superman atau Kapten Amerika tetapi orang biasa yang kita lihat setiap hari.

Kalini kami telah mengumpul beberapa gambar yang membuktikan bahawa hero yang sebenarnya berada di sekeliling kita.

#1. Mempunyai risiko yang amat tinggi.


#2. Tidak kisah apa yang berlaku di sekeliling anda, hadiah tetap hadiah.


#3. Benda yang sangat penting pada saat-saat ini.


#4. Lelaki ini memberi amaran kepada orang ramai tentang kehadiran polis di situ.


#5. Dah boring sangat nak buat macam mana.


#6. Menakjubkan. Meskipun tinggi melangit, pizza ini tidak jatuh.


#7. Jangan risau saya dah berlatih banyak kali.


#8. Lelaki 80 tahun ini mereka kereta api untuk membawa anjing-anjingnya bersia-siar.


#9. Pasti anda tertanya-tanya bagaimana mereka melakukannya.


#10. Penghantaran mesti sampai walau macam mana pun cuaca.


#11. Terlebih prihatin.


#12. Proses mencipta rekod sedang dijalankan.


#13. Terima kasih kepada siapa yang menulis nota ini.


#14. Ayah memang sentiasa menjadi hero kepada anak-anaknya.

Continue Reading

Trending