ISU SEMASA

“Nampak muka Abam dh penat” – Rakan Baik Sempat Rakam Momen Terakhir

Rakan rapat kepada pelawak Abam Bocey, Pojie Pidon atau nama sebenarnya Mohd Fauzi Amiden berkongsi sebuah video yang dirakam tiga hari sebelum arw4h menlnggal dunia.

Kata Pojie, rakaman tersebut adalah kenangan dan percutian ter4khir mereka bersama Abam di Melaka.

Dalam pada itu, Pojie turut mend3dahkan keadaan Abam yang sedang dem4m ketika itu.

“Aku abadikan kat sini..Ni video ter4khir (7 Februari 2020) kami bersama Allahy4rham #Abam masa ni dalam perjalanan balik Kuala Lumpur dari Melaka.

“Pada asalnya kami nak balik hari je tah macam mana Abam kata jom cari hotel.

“Jadilah percutian sekejap tak sangka ni percutian ter4khir..

“Sama-sama sedekahkan Al-Fatihah. Moga roh Allahyarham Syed Umar Mokhtar bin Syed Mohd Ridzuan @ Abam Bocey ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman insya-Allah.

“Kami sayang kau abang. Kau hargai kami dah macam keluarga,” tulisnya sebagai kapsyen.

Rek0d Vide0 Ter4khir Bersama Abam 3 Hari Sebelum Men1ngg4L- “Nampak Muka Abam Dah Lain..”

Posted by Berita Online on Thursday, February 13, 2020

Menjengah di ruangan komen, rata-rata pengikut Pojie menyedari raut wajah Abam yang kelihatan berbeza dan kep3natan.

“Tapi masa muka dia dem4m ni nampak sangat lain. Sebab setahu aku Abam ni jarang sakit kan? @pojie.pidon takpelah semua ketentuan Allah.

“Nampak sangat muka Abam l3tih. Al-fatihah untuk Abam.

“Al-fatihah kat arwah Abam. Nampak sangat dia tak sihat. Maaf saya terperasan ada l3kuk kat dahi arw4h. Moga arw4h ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin.

“Memang nampak macam Abam dah kej4uhan.

“Nampak masa ni Abam dah lain.

“Nampak dah arw4h p3nat dan l3tih,” antara komen-komen yang dit1ngg4Lkan.

Terdahulu, pelawak popular Abam yang juga anggota kumpulan Bocey menlnggal dunia di kediamannya di Gombak awal pagi semalam (10 Februari).

Abam menlnggalkan seorang balu, Nor Hidayah dan seorang anak lelaki, Syed Uthman Hamzah Al-Juffrey yang kini berusia lapan bulan.

Rasa janggal enam hari sebelum Abam meni1nggal dunia – Fad Bocey

ARW4AH merancang nak tambah seorang lagi anak,” kata anggota kumpulan Bocey, Fad menceritakan perbualan terakhirnya dengan Allahyarham Abam sebelum dia meni1nggal dunia Isnin lalu.

Fad, 29, atau nama sebenarnya Muhammad Fadzlie Mohd Nizam berkata, perkara itu dikongsi Abam menerusi ruangan komen di Instagram Fad iaitu dua hari sebelum dia bersama keluarga bercuti ke Tokyo, Jepun pada 4 Februari lalu.

Fad berkata, kali terakhir dia berjumpa Abam pada 21 Januari lalu dan ketika itu mereka tidak seperti kebiasaan yang akan saling bersalam dan berpelukan ketika bertemu.

“Kami dijemput Ustaz Amin Idris bagi berkongsi mengenai kejayaan Bocey. Ketika itu, ustaz tegur dan cakap kenapa kami kelihatan janggal antara satu sama lain yang tidak bersalaman. Kebiasaannya kami tidak begitu. Saya pun cakap perkara sama yang turut merasa janggal. Tak sangka pula itu sebenarnya tanda arwah nak meninggalkan kami.


Sempat Sambut Hari Jadi

“Apapun saya dan Achey bersyukur kerana sempat meraikan hari jadi a4rwah selepas itu. Cuma ketika itu a4rwah biasa saja,” katanya kepada Harian Metro.

Menurut Fad, selepas pertemuan itu, Abam terus menyepi. Malah, Abam turut senyap tanpa sebarang mesej dalam kumpulan WhatsApp mereka.

6 Hari Terakh1ir

“Dalam Instagram, hantaran terakhirnya adalah enam hari sebelum dia men1inggal dunia. Sedangkan, sebelum itu sehari dua kali dia akan memuat naik status. Saya tidak fikir bukan-bukan kerana menganggap dia sibuk dengan kerja.

“Ketika dia de3mam pun tak cakap apa-apa dalam kumpulan WhatsApp. Itulah sikap arw4ah yang tidak suka menyuvsahkan orang. Dia lebih selesa simpan sendiri. Kalau dalam Maharaja Lawak Mega pun, dia sanggup tahan. Kalau kami tak suruh rehat, dia takkan mahu,” katanya.

Dalam pada itu, Fad turut meluahkan rasa terki1lan kerana tidak dapat bersama dan memberi penghormatan terakhir buat sahabatnya itu.

Menceritakan detik itu, Fad berkata, dia yang ketika itu berada di Tokyo tidak mempercayai khabar diterima sehingga dimaklumkan sendiri oleh Ali iaitu adik Abam.

“Pada mulanya memang tak percaya sebab ia disampaikan isteri saya menerusi isteri Achey. Isteri saya kejutkan saya dalam keadaan menangis.

“Saya tanya dia kenapa dan saya tanya isteri Achey juga kenapa sehinggalah mereka menyebut nama Abam dan beritahu Abam sudah tiada. Tapi, saya tak percaya lagi.

“Saya cakap, tunggu sesiapa daripada keluarga Abam yang maklumkan baru saya nak percaya. Saya terus menghubungi Ali dan dia mengesahkan perkara itu. Saya terus jadi tidak tentu arah. Saya terus fikir, saya memang tak dapat buat apa-apa untuk Abam.

“Saya minta tolong rakan di Kuala Lumpur untuk mendapatkan tiket pulang lebih awal, tapi tetap tidak sempat. Ketika itu saya reda. Sepanjang di sana dan sampai di tanah air pun, saya cakap pada diri sendiri saya terk1ilan, Abam sudah tiada,” katanya.

sumber : Pojie.pidon/ gempak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *